مقالات طراحی سایت

آموزش موارد مربوط به طراحی و ساخت وب سایت

تفاوت بین کاربردپذیری و تجربه کاربری

کاربردپذیری درباره "اثربخشی، بهره وری، و رضایت کاربران در رسیدن به هدف تعیین شده می باشد." درحالی که تجربه کاربری درباره "همه جوانب تجربه کاربر در مواجهه با محصول، خدمت، محیط، یا امکانات" می باشد.

difference relationship usability ux lead

در مورد وب سایت، هدف کاربردپذیری این است که کاربر به راحتی بتواند با سایت کار کند، در حالی که هدف تجربه کاربری این است که کار با وب سایت قبل، حین، و بعد از آن برای کاربر لذت بخش باشد. بنابراین، کاربردپذیری درباره راحت رسیدن کاربر به هدف می باشد درحالی که تجربه کاربری درباره نحوه ارتباط کاربر با وب سایت می باشد.

به عبارت دیگر کاربردپذیری به این سوال پاسخ میدهد که "چگونه کاربر به هدف تایین شده خواهد رسید؟" درحالی که در تجربه کاربری این سوال مطرح است که "تجربه کاربر به اندازه کافی لذت بخش بوده یا نه؟"

برای مشخص کردن تفاوت بین کاربردپذیری و تجربه کاربری، کارشناسان این دو را به آزادراه (کاربردپذیری) و جاده کوهستانی پر پیچ و خم (تجربه کاربری) تشبیه کرده اند. در بزرگراه هیچ ترافیکی وجود ندارد و شما میتوانید از نقطه A به نقطه B در سریعترین زمان ممکن برسید اما از منظر تجربه کاربری این کار حوصله سر بر است. به عبارت دیگر در تجربه کاربری ما با احساسات سر و کار داریم. مثل جاده کوهستانی پر پیچ و خم که بخاطر منظره، عطر طبیعت، و هیجان بالارفتن حس رضایت به انسان میدهد، تجربه کاربری هم به دنبال دادن حس رضایت به کاربر میباشد هرچند کاربردپذیری کمی کمتر شود.

زمانی که ما کاربردپذیری وب سایت را مورد مطالعه قرار میدهم با طراحی رابط کاربری سر و کار داریم، درحالی که تجربه کاربری حیطه وسیع تری دارد که شمال دپارتمان های مختلف مثل مهندسی، بازاریابی، طراحی گرافیکی و صنعتی و طراحی رابط کاربری می باشد.

هرچند تجربه کاربری نیاز به کار بیشتری دارد، اما در نهایت نتیجه بهتری دارد. اگر تجربه کاربری به درستی انجام شود، ارتباط بین کاربر و برند افزایش میابد. این اتفاق بخاطر آن است که "تجربه کاربری واقعی چیزی فراتر از آن چیزی که مشتری میخواهد یا تکمیل فیچر چک لیست است".

رابط کاربری کارا چیزی عموما حسی، ساده یا قابل یادگیری است. رابط کاربری که تجربه کاربری مثبت بوجود می آورد برای کاربر لذت بخش است. این بدان معنا نیست که تمرکز بر روی تجربه کاربری باعث از دست رفتن کارایی رابط کاربری میشود. اتفاقا کارشناسان تجربه کاربری همواره کاربردپذیری طرح خود را مورد آزمایش قرار میدهند.

ارتباط بین کاربردپذیری و تجربه کاربری

کاربردپذیری محدوده کوچکی از تجربه کاربری است زیرا بر روی رسیدن کاربر به هدف تمرکز دارد. در مقابل، تجربه کاربری نتیجه نمایش، عملکرد، کارایی سیستم، رفتار تعاملی، و ظرفیت های کمک کننده سیستم تعاملی است. تجربه کاربری شامل جنبه هایی مانند فاکتورهای انسانی، طراحی، ارگونومی، HCI، دردسترس بودن، بازاریابی و همچنین کاربردپذیری می باشد. برای دیدن این ارتباط، تجربه کاربری را میتوان به سودمندی، کاربردپذیری، مطلوبیت، و تجربه برند تقسیم بندی کرد که درونی ترین بخش آن اصلی ترین جنبه تجربه کاربری است:

usability user experience diagram

مطالعه بیشتر: تجربه کاربری چیست

مطالعه بیشتر: طراحی تجربه کاربری

مطالعه بیشتر: تئوری رضایت کاربر: چرا کاربرد پذیری اساس یک تجربه لذت بخش است

به نقل از: Usability Geek

نوشتن دیدگاه