خیلی از طراحان وب سایت بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) را "حیله کثیف" میدانند و دلیل خوبی هم دارند: بهینه سازان موتورهای جستجو اغلب نتایج موتورهای جستجو را با اسپم آلوده میکنند و پیدا کردن اطلاعات مرتبط را در هنگام جستجو آلوده میکنند. اما در حقیقت، بیش از یک نوع بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد. در استفاده رایج، سئو " کلاه سیاه" با هر وسیله ممکن به دنبال رتبه بالا در نتایج جستجو میباشند در حالی که سئو "کلاه سفید" به دنبال کد نویسی است که با موتورهای جستجو دوست میباشند.
براندون اولجنیژاک در استفاده از XHTML/CSS برای کمپین سئو موثر توضیح میدهد که طراحی سایت خوب با سئو کلاه سفید همپوشانی دارد. دلیل آن ساده است: این قبیل سایت ها استایلی مجزا از محتوا دارند، حداقل جاوا اسکریپتهای زائد دارند، و کدهای ساده آن به موتورهای جستجو این اجازه را میدهد که به راحتی آنها را بگردند، ایندکس کنند، و به صفحات وب رتبه بدهند.
دو سال قبل، من میخواستم نتیجه گیری براندون را یک گام جلوتر ببرم. من برای سالها بهینه ساز وب بودم، اما اخیرا شیفته در دسترس بودن وب سایت شده ام. پس از هفته ها مطالعه و اصلاح دقیق وب سایت های شخصی خودم با رهنمودهای دسترسی محتوای وب W3C، به کشفی شگفت انگیز رسیدم: دسترسی بالا با سئو کلاه سفید موثر همپوشانی کامل دارد.
در دسترس بودن برای تمامی کاربران، حتی موتورهای جستجو
در تامل بعدی، این همپوشانی معنی پیدا میکند. هدف در دسترس بودن این است که مطالب وب سایت را تا آنجایی که امکان دارد برای افراد قابل دسترس باشد، که شامل افرادی میباشد که آن متن را با محدودیت های تکنیکی، فیزیکی، و دیگر مدودیت ها تجربه کرده اند. خوب است که فکر کنیم موتورهای جستجو کاربرانی با محدودیت های قابل توجه هستند: نمیتوانند متن داخل تصاویر را بخوانند، نمی توانند جاوا اسکریپت یا اپلتها را ترجمه کنند، و نمیتوانند محتوای خیلی از انواع مولتی مدیا ها را "ببینند". اینها انواع مشکلاتی است که در دسترس بودن میخواهد در گام اول حل شود.
عبورکردن از چند پست بازرسی
اکنون که میخواهم بحث درباره این تئوری صحبت کنم که چرا دسترسی بالا با سئو موثر همپوشانی دارد، نشان خواهم داد که چگونه اینکار انجام میشود. برای اینکار، اولویت های اول ایست بازرسی که در رهنمودهای دردسترس بودن محتوای وب W3C مورد بررسی قرار خواهم داد که بهینه سازی موتور جستجو را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
1.1 تمامی معادل های متنی را برای المان های غیر متنی بیاورید (برای مثال از طریق “alt”، “longdesc”، یا در محتوای المان)...
نتنها موتورهای جستجو نمیتوانند عکس و فایل تصویری را درک کنند، بلکه نمیتوانند محتوای متنی که بر اساس دیده شدن هستند را نیز درک کنند (مانند هنر ASCII). بنابراین ویژگی های Alt
و longdesc
به آنها کمک میکند تا سوژه چنین متونی را درک کنند.
همچنین موتورهای جستجو نسبت به فایلهای صوتی "کر" هستند. دوباره فراهم کردن توضیحات متنی برای این فایل ها کمک میکند تا موتورهای جستجو بهتر این فایل ها را تعبیر کنند و به محتواهایی که نمیتوانند آنها را "بشنوند" رتبه بدهند.
1.2 فراهم کردن لینک متنی اضافی برای هر جای فعالی که از نقشه تصویر سمت سرور استفاده کرده است.
لینک متنی برای موتور جستجو بسیار مهم است، از آنجایی که متن لنگر اغلب بصورت موجز محتوای لینک صفحه هدف را لیبل گذاری میکند. در حقیقت، خیلی از بهینه سازان موتورهای جستجو متن لنگر را تنها فاکتور مهم در الگوریتم های جستجو در نظر میگیرند. اگر وب سایتی از نقشه تصویری بجای منوهای متنی بعنوان شیوه ناوبری اولیه استفاده کنند، منو های متنی که در دیگر نقاط سایت قرار دارند به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری درباره محتوای هر صفحه هدف میدهد.
4.1 بصورت واضح تغییراتی را که در زبان متنی سند و هر متن معادل آن را شناسایی کنید.
موتورهای جستجوی اصلی ایندکس های ویژه شناسایی کشور و زبان دارند. شناسایی زبان سند به موتور جستجو کمک میکند تا کدام یک از ایندکس (ها) را رتبه گذاری کند.
6.3 اطمینان از این موضوع که صفحه ها زمانی که اسکریپت ها، اپلت ها، یا دیگر آبجکتهای مربوط به برنامه خاموش هستند و یا پشتیبانی نمیشوند قابل استفاده هستند.
برخی از کاربران ترجیح میدهند جاوا اسکریپت و اپلتها را در مرورگرهایشان خاموش کنند، در حالی که دیگر کاربران مرورگرها از این تکنولوژی ها اصلا پشتیبانی نمیکنند. همانند این کاربران، "مرورگرها"ی موتورهای جستجو نیز اسکریپتها را نمیوانند؛ بنابراین قابل استفاده بودن صفحه وب نباید زمانی که اسکریپت پشتیبانی نمیشود از کار بیافتد. در غیر اینصورت، موتور جستجو حتی صفحه را ایندکس نمیکند، چه برسد به اینکه به صفحه رتبه بدهد.
14.1 از ساده ترین و مناسب ترین زبان برای محتوای سایت استفاده کنید.
این پست بازرسی مورد هدف سئو کمتر مفهوم است. اما اگر یک وب سایت داری "ساده ترین و مناسب ترین برای محتوای سایت" استفاده کند، احتمالا از کلمات جستجویی در سایت استفاده کرده است که جستجو کنندگان بالقوه از آن کلمات استفاده میکنند و بیشتر با آن آشنا هستند. جستجو کنندگان از جملات موجز که شامل کلمات آشنا است استفاده میکنند. بنابراین، برای رسیدن به حداکثر ترافیک از موتورهای جستجو، بهترین کار این است که یک وب سایت شامل کلمات مشابه باشد که مخاطبین سایت در زمان جستجو از آن استفاده میکنند.
مزایای سئو در اولویت اول باقی نمیماند – خیلی از اولویت های پست بازرسی دوم و سوم برای اهداف سئو مناسب هستند. برای مثال پست بازرسی 6.2 و 6.5 به در دسترس بودن محتوای داینامیک اشاره میکند. در حقیقت، ایجاد محتوای داینامیک مورد پسند موتور های جستجو یکی از اهداف دلهره آور کسانی است که کارشان بهینه سازی وب سایت بر روی تجارت الکترونیک است. دنبال کردن توصیه های W3C میتواند باعث جلوگیری از اشکالات ایندکس یا رتبه بندی مربوط به محتوای داینامیک میشود.
رهنمودهای طراحی و محتوا:
سایت را با سلسله مراتب و لینک های متنی طراحی کنید. هر صفحه باید حداقل از طریق یک لینک استاتیک قابل دسترس باشد.
به کاربران خود نقشه سایت با لینکی که به بخش مهم سایت شما اشاره دارد پیشنهاد دهید. اگر نقشه سایت بزرگتر از 100 یا همچین لینک هایی باشد، باید نقشه سایت رو به صفحات مجزا بشکونید.
یک سایت اطلاعاتی قوی و مفید ایجاد کنید، و صفحاتی بنویسید که به وضوح و درستی محتوای شما را توصیف کنند.
درباره کاربران خود فکر کنید که چه چیزی را امکان دارد برای جستجو تایپ کنند، و اطمینان حاصل کنید که سایت شما آن کلمات را در خود دارد.
سعی کنید برای نشان دادن نام ها، مطالب، یا لینک ها بجای تصویر از متن استفاده کنید. کرولر گوگل متن داخل تصاویر را تشخیص نمیدهد.
اطمینان حاصل کنید که تگ های title
و alt
به درستی و بصورت توصیفی مورد استفاده قرار گرفته اند.
رهنمودهای تکنیکی
از مرورگرهای متنی مانند Lynx برای تست کردن سایت استفاده کنید، زیرا خیلی از اسپایدرهای موتور جستجو سایت شما را شبیه به Lynx میبینند. اگر چیزهای جذاب مثل جاوا اسکریپت، کوکی، سشن آی دی، فریم ها، DHTML، یا فلش شما را از دیدن کل سایت محروم میکنند، پس اسپایدر های موتور جستجو نیز در کرول کردن سایت شما به مشکل میخورند.
سئو: ویژگی دیگر در راس در دسترس بودن
پست های بازرسی که در بالا به آن اشاره کردم تنها بخش کوچکی از راه های بیشماری است که در دسترس بودن به بهینه کردن وب سایت کمک میکند. البته برای خیلی از طراحان سایت، هدف در دسترس بودن این است که سایت برای همه در دسترس باشد، مستقل از پلت فورم آنها یا ناتوانی که ممکن است آنها داشته باشند. اما اگر در دسترس بودن باعث میشود که ترافیک بیشتری از گوگل بگیریم خیلی بهتر است!
خبر خوب این است که یک طراح سایت که بهترین کارها را برای در دسترس بودن سایت انجام داده از شیوه سئو کلاه سفید استفاده کرده است. موتورهای جستجو زمانی که شما سایت خود را طوری طراحی میکنید که برای کاربران کور و کر همانند آنهایی که از طریق مرورگرهای متنی میبینند نباید دیگر ترسناک باشند چون کار سئو دقیقا در این حوزه قرار دارد.
اندی هاگانز هشتم نوامبر 2005