تست A/B یا split testing اصطلاحی است که برای مقایسه دو نسخه وب سایت به کار می رود تا مشخص شود کدام یک بهتر کار میکند. در این تست شما دو صفحه وب را در دو نسخه و در یک زمان به بازدیدکننده های مشابه نمایش میدهید تا ببینید کدام نسخه "نرخ تبدیل" بیشتری خواهد داشت.
هر وب سایت برای هدفی خاص راه اندازی شده است. برای مثال وب سایت های تجارت الکترونیکی میخواهند بازدیدکنندگان، محصولات آن ها را بخرند. وب سایت ها و اپلیکیشن های خدماتی میخواهند بازدیدکنندگان بخاطر نسخه آزمایشی ثبت نام کنند و با پرداخت پول تبدیل به کاربران دائمی شوند. وب سایت های خبری میخواهند کاربران بر روی تبلیغات کلیک کنند و برای خرید اشتراک پول پرداخت کنند.
هر وب سایت تجاری میخواهد بازدیدکنندگان آنها تبدیل به چیز دیگری (خریداران) شوند. نرخی که وب سایت میتواند این کار را انجام دهد "نرخ تبدیل" نام دارد. سنجش عملکرد نسخه A یا B به معنای سنجش نرخی است که در آن بازدیدکنندگان را به هدف مورد نظر تبدیل میکند.
مطالعه بیشتر: نرخ تبدیل یا conversion rate چیست؟
چه بخش هایی را میتوانید تست کنید؟
تقریبا هر بخشی از وب سایت که میتواند بر رفتار بازدیدکننده تاثیر بگذارد میتواند تست شود مانندعناوین اصلی، عناوین فرعی، متن پاراگراف، متن دکمه ها، نوع دکمه ها، لینک ها، تصاویر، متن نزدیک پایین صفحه، Social proof، و جوایز.
تست های پیشرفته تر میتواند شامل ساختارهای امتیازدهی، اعلان فروش، مدت زمان دوره آزمایشی، نویگیشن و تجربه کاربری، حمل مجانی یا پولی نیز باشد.
مراحل تست A/B
برای رسیدن به نتایج درست باید روند تست A/B کاملا علمی باشد. تست A/B شامل مراحل زیر میباشد:
- مطالعه دیتا وب سایت: از ابزار آنالیز مانند Google Analytics استفاده کید، و محل مشکل را پیدا کنید. برای مثال صفحاتی را که bounce rate بالایی دارند را پیدا کنید. درنظر بگیریم که صفحه اصلی سایت شما bounce rate بالایی دارد.
- مشاهده رفتار کاربران: با کمک ابزارهایی نظیر Heatmaps، Visitor Recordings، Form Analysis، و On-page Surveys رفتار کاربران را ارزیابی کنید و ببینید چرا کاربران شما تبدیل نمیشوند. برای مثال، دکمه های CTA در صفحه اصلی برجسته نیستند.
- ایجاد فرضیه: براساس بینشی که "ابزارهای آنالیز رفتار بازدیدکنندگان" به شما داده است، برای افزایش تبادل فرضیه ایجاد کنید. برای مثال "افزایش اندازه دکمه CTA کمک به برجسته تر شدن دکمه ها میکند و درنتیجه تبادل افزایش پیدا میکند."
- آزمایش فرضیه: یک نسخه دیگر براساس فرضیه خود ایجاد کنید و درمقابل نسخه اصلی تست A/B بگیرید. برای مثال "نسخه اصلی سایت در برابر نسخه ای که دکمه CTA بزرگتری دارد." مدت زمان تست را با توجه به تعداد بازدیدکنندگان در یک ما، نرخ تبادل حال حاضر، و تغییرات مورد نظر در نرخ تبادل محاصبه کنید.
- آنالیز دیتا تست و نتیجه گیری: نتایج تست A/B را آنالیز کنید و ببینید کدام نسخه بیشترین تبادل را داشته است. اگر نسخه ای نتایج کاملا ملموسی داشته آنرا اجرا کنید. اگر تست بی نتیجه باقی ماند، به مرحله شماره سه بازگردید و روی فرضیه خود کار کنید.
- ارسال نتایج برای کسانی که درگیر هستند: بگذارید دیگر کسانی که در بازاریابی، IT، و UI/UX هستند نتایج تست را بدانند. اینکار به پیدا شدن راه حل کمک میکند.
مطالعه بیشتر: مفهوم CTA در طراحی سایت یعنی چه؟
به نقل از: vwo