تقریبا هر کسی که یک سایت شخصی برای خودش دارد از اهمیت عنوان صفحه در نتایج جستجوی گوگل آگاه است. عنوان صفحه خوب میتواند باعث شود رتبه شما در نتایج جستجو بهتر شود و ترافیک بیشتری به سایت شما بیاورد، در حالی که عنوان سایت ضعیف میتواند باعث شود کاربر سایت شما را نبیند و در نتیجه بجای سایت شما سایت رقبای شما را ببیند.
اما شاید برای شما پیش آمده باشد که گوگل عنوان سایت شما را در نتایج جستجو تغییر میدهد، اما واقعا چگونه گوگل این کار را میکند؟ آیا میداند برداشت کاربران شما از عنوان سایتی که تعیین کرده اید چیست؟ آیا الگوی خاصی برای اینکار دارد؟ یا شاید بخاطر تگ heading اینکار را میکند؟ ولی واقعا چرا گوگل از تگ title استفاده نمیکند؟
مهندس برجسته گوگل مت کاتس در ویدئویی که از خود منتشر کرده است توضیح میدهد که چرا گوگل عنوان سایت شما را تغییر میدهد.
برخی از وب مسترها متوجه نمیشوند که چرا گوگل تگ title شما را برای برخی صفحات خاص نشان نمیدهد. تغییر عنوان گوگل کار تازه ای نیست. چندین دلیل وجود دارد که گوگل یک عنوان را برخلاف تصمیم وب مستر در تگ title قرار میدهد.
کاتس میگوید "هر زمان که تصمیم میگیریم عنوان سایت را انتخاب کنیم و یا تصمیم بگیریم کدام عنوان در نتایج جستجو نمایش داده شود، ما به توضیحات مختصر صفحه ای که به کوری مرتبط است نگاه میکنیم."
گوگل به سه چیز نگاه میکند:
- عبارات نسبتا کوتاه (عنوان سایت باید کوتاه باشد).
- توضیح مناسب صفحه و بصورت ایده آل سایتی که صفحه در آن قرار دارد.
- چیزهایی که تاحدودی به کوری که توسط کاربر سرچ شده است ارتباط دارند.
کاتس میگوید: "اگر عنوان سایت موجود با این موارد همگون باشد، اغلب مواقع عنوان سایت شما بصورت پیش فرض نمایش داده میشود. بصورت ایده آل عنوان صفحه، سایت را توصیف میکند و به کوری سرچ شده ارتباط دارند، و به نوعی کوتاه است."
اما تمامی وب مسترها عنوان خوبی برای موتورهای جستجو تعیین نمی کنند. بعضی وقتها میبینید در کمال ناباوری گوگل عنوان عجیب – یا حتی کاملا غیر دقیق – برای صفحه شما انتخاب میکنند که حتی در تگ عنوان یا عنوان صفحه هم وجود ندارد.
بنا به گفته کاتس گوگل از راه دیگری عنوان سایت را انتخاب میکند.
"اگر عنوان شما به خوبی عنوانی که ما میتوانیم بگوییم نباشد، احتمال کمی وجود دارد تا کاربری که چیزی را جستجو میکند و آن چیزی که میخواهد پیدا نکند یا نداند محتوای این صفحه چیست و قرار است چه چیزی ببیند بر روی آن لینک کلیک کند. بنابراین در این موارد ما خودمان عنوان مناسب را تعیین میکنیم."
"ما از محتوای سایت شما استفاده میکنیم، از لینکهایی که به صفحه شما اشاره دارند استفاده میکنیم و از نوشته های داخل آن لینکها استفاده میکنیم. ما حتی از Open Directory Project استفاده میکنیم تا بفهمیم چه عنوانی برای سایت شما مناسب تر است... ما از بدنبال بهترین عنوان برای سایت شما میگردیم تا به کاربران کمک کنیم تا به آن چیزی که بدنبالش میگردند برسند."
کاتس در ادامه میگوید شما میتوانید عنوانی برای سایت خود انتخاب کنید که حس میکنید توسط کاربران شما سرچ میشود.
وی میگوید "شما نمیتوانید عنوانی را که میخواهید نمایش دهید کاملا کنترل کنید ولی میتوانید پیشبینی کنید که کاربر شما چه چیزی را سرچ میکند. بنابراین عنوان سایت شما نه تنها باید شامل کوری که توسط کاربر سرچ شده است را در خود دارد و هم چیزی درباره صفحه شما میگوید.
به نقل از: search engine watch
دیدگاهها
مطالب بسیار آموزنده و جالبی بود..من به شخصه بعصی از این نکته ها رو نمیدونستم و از اینجا یاد گرفتم.البته نه تنها این مقالبه بلکه تمام مقاله های سایت شما بسیار آموزنده هست...سپاس بابت به اشتراک گذاشتن دانش خودتون با ما.
http://weblian.ir