مقالات طراحی سایت

آموزش موارد مربوط به طراحی و ساخت وب سایت

بعنوان یک طراح وب، یا حتی یک پیاده ساز، شما احتمالا هر ماه هزاران وب سایت میبینید. این وب سایت ها چه اثری بر روی ملاک ارزیابی شما از یک طراح خوب دارند؟

صفحه استانداردهای W3C هر روز توسعه پیدا میکند، بخاطر این حقیقت که وب به سرعت در حال رشد است، این بدان معناست که ما هر روز شاهد معرفی گرایش های تازه طراحی هستیم.

ما میخواهیم ده گرایش طراحی برتر وب را که در سال 2014 تجربه خواهیم کرد معرفی میکنیم، برخی از آنها قبلا جایگاه خود را در طراحی بدست آورده اند.

1. UI فلت

فلت مخلوطی از رنگهای بانشاط و ملایم است، که با سادگی تمام و کمال ترکیب شده است و به وب سایت یا اپلیکیشن حیات میدهد. اپل طراحی UI فلت را در آپدیت آخر نرم افزار ios7 معرفی کرد، مایکروسافت نیز در طراحی UI مترو از آن استفاده کرده است.

ما اعتقاد داریم طراحی فلت درحال رشد است، و در میان برترین طراحی وب سایت در سال 2014 خواهد بود.

2. واکنش گرایی

ما معتقدیم آن چیزی که در چند سال اخیر وجود داشته است، اکنون توسعه پیدا کرده است و برای اکثر سایتها بعنوان نورم در نظر گرفته میشوند – از آنجایی که جایگزین دیگری برای ایجاد وب سایت مناسب برای موبایل وجود ندارد.

هنوز جای زیادی برای رشد طراحی واکنش گرا وجود دارد، و مطمئنا در سال پیش رو طراحان این شیوه را توسعه خواهند داد. منتظر پلتفورمهایی که وب سایت موبایلی در پنج کلیک را ارایه میدهند بماینم، هرچند آنها قبلا آمده اند.

3. مینیمالیسم

ما طراحی فلت را بررسی کردیم، دیدیم که این طراحی به ما این توانایی را میدهد تا به مینیمالیسم بعنوان طراحی ساده فکر کنیم، بدون رنگ های جذاب. طراحی وب سایت ساده قبلا بوجود آمده است، و یکی از دلایل عمده آن این است که تاکید اصلی بر روی محتوا است، نه چیز دیگر.

با توجه به این موضوع که آینده از آن وب است، آدمها بیش از یک دقیقه وقت خود را صرف پیدا کردن چیزهای مخفی پشت سطل آشغال نمیکنند.

4. محتوای ویدئو

شما تنها زمانی میتوانستید زیاد بنویسید که آدمها نمیدانستند که میتوانند بجای خواندن مطلب آنرا از طریق رسانه دیگر بفهمند، مثل ویدئو.

از آنجایی که محتوای ویدئو راحت تر (و ارزانتر) تولید میشود، ما از این دست سایتها خیلی میبینیم، خصوصا زمانی که کاری (یا شخصی) را به جهان معرفی میکند.

همچنین این امر برای کارهایی مانند بک گراند ویدئو مناسب است مانند این وب سایت.

5. تیپوگرافی "برند شده"

فونتها در سالهای اخیر تکامل یافته اند، و سرویسی مانند فونت گوگل صدها فونت را بدون هزینه در اختیار طراحان میگذارد، این امر قطعا گرایشی در طراحان ایجاد میکند تا فونتهای شخصی و قابل برند کردن برای انتقال پیام خود استفاده کنند.

فونتهای "قابل برند شدن" تنها یک معنا دارند، وب سایتی که آنرا استفاده میکند تلاش میکند پیامی از آن دریافت شود که وابسته به ایده دیگری نیست. یک پیام قوی است.

6. اسکرول تک صفحه

چرا کاربران باید چیزها را در جاهای مختلف سایت پیدا کنند وقتی که کل محتوا را میتوان در یک صفحه آورد؟ نام دیگر آن اسکرول طولانی است، و معنای آن این است که همه صفحات وب سایت شما میتواند بصورت عمودی با اسکرول بالا یا پایین دیده شود.

نشانه های این سبک در طراحی وب آمده است، و بر این عقیده هستیم که این سبک میتواند عمومیت پیدا کند.

7. منو فیکس

کار سختی هست که این مثال را با اسنپ شات نمایش دهیم، بنابراین این صفحه را مشاهده کنید . منو فیکس خیلی سریع همه گیر شده، کارهای خلاقانه زیادی با آن میشود انجام داد.

ما وب سایتهایی دیده ایم که رسانه های اجتماعی، جستجو و حتی گزینه های خرید را درون منو فیکس آورده اند، و باعث میشود تجربه کاریری ساده و سهل الوصول باشد. ما پیشرفتهای زیادی در این زمینه خواهیم دید، این پیشرفتها محدود به سال 2014 نخواهد بود.

در برخی موارد، به طراح این امکان را میدهد که ساید بار را حذف کند، زیرا میتواند در منو فیکس ادغام شود. که منجر میشود به...

8. ساید بارهای بهم پیوسته

دوره نمایشد ساید بار در هر صفحه به سر آمده است. الان ما میتوانیم بر روی محتوای تمام صفحه تمرکز کنیم و ویجیتهایی مانند ساید بار در گوشه صفحه داشته باشیم که هر وقت به آنها نیاز داشتیم وارد صفحه کنیم.

این کار بدون جاوا اسکریپت و جی کوری امکان پذیر نیست – اما حتی بعد از آن، اجرای آن ساده میشود و فضای بیشتری برای کار در وب سایت شما فراهم میکند.

9. پارالاکس

پارالاکس جابجایی یا تفاوت در موقعیت شیءی که دیده میشود در طول دو خط دید متفاوت میباشد که با زاویه یا شبه زاویه شیب این دو خط سنجیده میشود.

برخی ممکن است فکر کنند که این زیر شاخه اسکرول تک صقحه است، اما ما معتقدیم خیلی از وب سایتها وجود دارند که یک تصویر پارالاکس را برای جلب توجه و تنها برای یک بار استفاده میکنند. پارالاکس در حال استفاده است، و در سال 2014 نیز از آن استفاده خواهد شد.

یکی از جاهایی که پارالاکس به زیبایی استفاده شده است این وب سایت است.

10. انیمیشن SVG

گرافیک برداری مقیاس پذیر یا همان SVG مدتی است که وجود دارد، اما اکنون برجسته شده است از آنجایی که طراحان وب حرفه ای به آن پرداخته اند. SVG به راحتی قابل اندازه دادن است، سایز آنها کم است و در انتها – لایبرری های جاوا اسکریپت زیادی وجود دارند که توسعه آنرا آسانتر و سودمند تر میکنند.

به نقل از: Tesla

نوشتن دیدگاه