تجربه کاربری وب سایت در طول سال ها و گذراندن فراز و نشیب هایی بهبود پیدا کرده است، اما هنوز وب سایت هایی وجود دارند که با دیدن آنها از خودمان می پرسیم "طراح آن با خودش چه فکری میکرده؟!"
هنگام طراحی میتوان تنها به چیدمان صفحه و یا متدی که قرار است در طراحی از آن استفاده کرد توجه داشت، اما نباید فراموش کرد که این کاربر هست که در نهایت قرار است اطلاعاتی که به آن نیاز دارد را دریافت کند، محصول سایت را بخرد، یا قبل از سوار شدن مترو چند دقیقه ای سرگرم شود.
مشکلات زیادی میتواند تجربه کاربری یک وب سایت را تحت الشعاع خود قرار دهند. در این مقاله به پنج اشتباه که میتوان گفت در نوع خودشان جزء بدترین ها هستند میپردازیم.
اشتباه اول: توجه بیش از حد به کلیات و کم توجهی به جزییات
تصمیمات اصلی طراحی–چیزهایی مثل معماری اطلاعات وب سایت یا گرید بندی لی اوت- البته مهم هستند، اما به یاد داشته باشید که این تعاملات کوچک هستند که کل تجربه کاربری را خراب می کنند.
برای روشن شدن مطلب وب سایتی را درنظر بگیرید که منو عالی، محتوای فوق العاده، و لی اوت بی نظیر دارد. اما دکمه های CTA آن برای هر ریکوئست صفحه را رفرش می کند.
اغلب شرکتها این اشتباه را میکنند که کارشناسان حرفه ای تر را مسئول طراحی کلیات تجربه کاربری میکنند و "کارهای سطح پایین" را به افرادی واگذار میکنند که تجربه کمتری دارند، و یا اصلا توجهی به جزییات تجربه کاربری ندارند. اینکار اغلب اشتباه پرهزینه ای خواهد بود.
افراد توقع دارند که تکنولوژی همان قوانینی را دنبال کند که انسان ها در تعامل با یکدیگر دنبال میکنند. حتما در طراحی تجربه کاربری باید به این نکته توجه داشت. انسان چه موقع فکر میکند یک نفر واقعا مهربان است، یا چه موقع یک نفر به دیگری اهمیت میدهد؟ این قوانین درباره وب سایت ها نیز صدق میکند. ما با توجه به این جزییات تصمیم میگیریم که یک وب سایت قابل استفاده و مفید هست یا نه.
اشتباه دوم: صرف زمان زیاد برای طراحی صفحه اصلی
طراحان اغلب زمان و انرژی بسیار زیادی را صرف طراحی و طراحی مجدد صفحه اول وب سایت میکنند. اما درواقع افراد بسیار کمی صفحه اصلی سایت شما را ببینند. بازاریابی اینترنتی و کمپین های شبکه های اجتماعی معمولا بازدیدکنندگان را به صفحات دیگر ارسال میکنند.
البته داشتن یک صفحه اصلی زیبا لازم است ولی نباید تجربه کاربری و دیگر مسائل مهم داخل سایت را فدای آن کرد. گوگل آنالیتیک ابزار خوبی برای شناسایی صفحات ورودی کاربران می باشد. میتوان آن صفحات را به بهترین نحو ممکن طراحی کرد.
اشتباه سوم: اتکای زیاد بر روی متن
بهترین شیوه ارتباط با کاربران چیست؟ چه درصدی از محتوای سایت متن، تصویر، صدا یا تصویر است؟ اصلا اشکال ندارد که محتوای متنی در سایت استفاده شد، مگر آنکه آن محتوا خوانده نشود.
تحقیقات نشان میدهد زمانی که فرد در حال گوش کردن به کسی که صحبت میکند می باشد، مغز با گوینده ارتباط برقرار میکند و راحت تر منظور گوینده را متوجه میشود. هرچه مغز بیشتر با گوینده ارتباط برقرار کند راحت تر مطالب را درک میکند.
با توجه به صحبت های بالا بهتر است در وب سایت بجای متن از صدا و تصویر استفاده کرد و اگر جایی به ناچار باید از متن استفاده شود متن را طوری بنویسیم که مخاطب با گوینده ارتباط برقرار کند تا متن را راحت تر بفهمد.
اشتباه 4: طراحی برای نسل اشتباهی
زمانی که قرار است یک وب سایتی طراحی شود باید به این موضوع فکر کرد که چقدر از مخاطبان بالای 55 سال دارند؟ چقدر زیر 30 سال سن دارند؟ و چه تعداد بین 30 تا 55 سال سن دارند؟ مشخص شدن این موضوع بسیار مهم است، زیرا تحقیقات نشان میدهد که انتظارات و مدل ذهنی افراد نسل های مختلف درمورد تکنولوژی با هم تفاوت دارند. تکنولوژی مسلط میتواند نگرش کودکان هشت تا ده سال را برای همیشه تغییر بدهد. بنابراین وب سایتی که محتوا و فیچرهای آن بخوبی کار میکند ممکن است برای افرادی که در نسل دیگرقرار داشته باشند به نظر اصلا مناسب نباشد.
تکنولوژی برای افراد بالای 55 سال یعنی ابزاری که با کمک آن کارهایشان را انجام دهند. مثلا برای آنها هیچ معنایی ندارد که از طریق تلویزیون به اینترنت متصل شوند. تلویزیون برای آنها یک ابزار است و اینترنت یک ابزار دیگر.
نسل بین 30 تا 55 سال هم نیاز به تکنولوژی دارند که کارهایشان را انجام دهند و هم تکنولوژی که بتوانند با آن تفریح کنند. برای این نسل مهم است تا بتواند اینترفیس و نحوه تعامل یک ابزار را تغییر و شخصی سازی کند، ایده ای که برای دیگر نسل ها مهم نیست.
اما نسل جوان حتی درباره واژه "تکنولوژی" فکر نمیکنند. همه چیز تکنولوژی است. آنها فکر میکنند که چه کاری میتوانند انجام دهند نه اینکه چه کاری تکنولوژی انجام میدهد. مسن ها میگویند "برو تو اینترنت ببین". جوان ها میگویند "برو ببین".
افراد جوان تر حتی فکر نمیکنند که دسکتاپ یا لپ تاب تکنولوژی اولیه است. آنها فکر میکنند که تلفن های هوشمند و تبلت تکنولوژی اولیه هستند. تا زمانی که شما در یک نسل قرار دارید نمیتوانید بفهمید نسل بعدی چگونه فکر میکنند: برای همین است که شما باید تست کنید.
اشتباه 5: ندیدن رفتار وب سایت در دستگاه های مختلف
ما میدانیم که موبایل و دستگاه های پخش مختلف به سرعت در حال رشد است. افراد با گوشی های هوشمند و تبلت به سایت ها دسترسی دارند. برخی چیزها را در لپ تاب میبینند و درحالی که در همان لحظه در گوشی هوشمند چیز دیگر میبینند. آنها سوار مترو، یا در خال قدم زدن یا در حال صحبت کردن با کس دیگری هستند در حالی که وب سایت می بینند.
اما هنوز زمانی که وب سایتی طراحی میکنیم کاربر را در حالی تصور میکنیم که پشت کامپیوتر در یک جای آرام نشسته است. حتی اگر مطمئن هستید که اکثر کاربران شما به همان شکل به وب سایت شما دسترسی دارند لازم است برای تصاویر دیگر هم فکر کنید.
به نقل از: Mashable