استراتژی محتوا بر روی طراحی، ایجاد، ارسال و سیاست گذاری محتوا (content governance) تمرکز دارد. محتوا تنها شامل کلمات نمیباشد بلکه تصاویر و مولتی مدیایی که در وب سایت مورد استفاده قرار میگیرد نیز محتوا محسوب میشوند. داشتن محتوایی مفید و قابل استفاده با ساختار مناسبی که بتوان آنرا به راحتی پیدا کرد برای بهبود تجربه کاربری وب سایت امری حیاتی محسوب میشود.
ایجاد استراتژی جامع
هدف استراتژی محتوا ایجاد محتوای معنادار، منسجم، جذاب، و پایدار است. کریستینا هالوورسون Kristina Halvorson در کتاب خود "استراتژی محتوا" مزایا و چگونگی ایجاد استراتژی محتوا را با جزییات توضیح داده است. وی تکرار میکند که استراتژی به شما این کمک را میکند که مشخص کنید چه چیزی وجود دارد، چه چیزی باید بوجود بیاید و، از همه مهمتر، چرا باید بوجود بیاید.
چرخه حیات محتوا
برای تولید محتوای قانع کنند و پایدار شما نیاز به چرخه محتوا را درک و دنبال کنید. ارین سایم توضیح میدهد که پنج مرحله در چرخه حیات وجود دارد. به طور کلی، چرخه حیات محتوا شامل موارد زیر میباشد:
- بررسی و آنالیز: مصاحبه با کسانی که در تولید محتوا ذینفع هستند، آنالیز رقابا، آنالیز عینی، و ارزیابی محیط محتوا (سایت، و سایت های سیسترکمپانی و هولدینگ)
- استراتژی: تعیین مواردی که باید تبدیل به محتوا شوند، طبقه بندی آنها، پروسه/جریان کار برای تولید محتوا، نقشه منابع، تعریف صدا و برند
- نقشه: ترجیحات نیرو انسانی، شخصی سازی سیستم مدیرت محتوا، نقشه متادیتا، نقشه ارتباطات، نقشه مهاجرت
- تولید محتوا: نوشتن محتوا، تولید دارایی، مدل سیاست گذاری، بهینه سازی موتور جستجو، تضمین کیفیت
- نگهداری: داشتن طرح برای بررسی های منظم، داشتن توصیه برای مشتریان، تعیین هدف برای اندازه گیری های موفقیت
هرکدام از این فازها که در بالا به آنها اشاره شد بخش هایی دارند که با بخش های مراحل مختلف تجربه کاربری نظیر معماری اطلاعات، تحقیق کاربران، مدیریت پروژه و آنالیز وب همپوشانی دارد. البته باید توجه داشته باشید که به جای فکر درباره اینکه هریک از این فاز ها شامل چه بخش هایی هستند باید به این نکته توجه کرد که چگونه هریک از این بخش ها محصول نهایی را تعریف میکند.
بهترین روش برای ایجاد محتوای معنادار
روش زیر به شما کمک میکند تا محتوای معنادار و مرتبط ایجاد کنید. هر بخش از محتوا باید:
- اهداف شرکت و نیازهای کاربر را منعکس کند. شما میتوانید نیازهای کاربران را از طریق انجام تحقیقات بازار، تحقیقات کاربر، و آنالیز معیارهای وب انجام دهید.
- فکر و نوع صحبت کاربر درباره یک موضوع را درک کند. بنابراین محتوا باید براساس آن ایجاد و ساختاربندی شود. این کار به شما در بهینه سازی موتورهای جستجو SEO نیز کمک میکند.
- با افراد به شیوه ای که شما را درک کنند ارتباط برقرار کنید. رعایت اصول نوشتاری ساده به شما در این امر کمک خواهد کرد.
- مفید باشد. در محتوایی که ایجاد میکنید هدفمند باشید و موارد غیر ضروری را حذف کنید.
- به روز باشد و براساس مسندات تولید شود. زمانی که اطلاعات تازه ای بدست می آید محتوای خود را به روز کنید و یا آنرا آرشیو کنید.
- برای همه قابل دسترس باشد. شما این مسئولیت را دارید که به همه کمک کنید تا به اطلاعات وب سایت شما دسترسی داشته باشند و از آن بهره مند شوند.
- ثابت و یکنواخت باشد. چه به لحاظ نوشتاری و چه به لحاظ گرافیکی استایلی یکسان داشته باشد. این کار باعث میشود تا کاربران شما آن چیزی را که میخواهید به آنها منتقل کنید را درک و یاد بگیرند.
- قابل پیداشدن باشد. مطمئن شوید که کاربران محتوای وب سایت شما را هم درون وب سایت از طریق نویگیشن و هم بیرون وب سایت از طریق موتورهای جستجو پیدا میکنند.
- به تعریف الزامات کل وب سایت کمک کند. محتوا باید طراحی، ساختار و غیره را مشخص کند.
سیاست محتوا: سیستمی که تعیین میکند محتوا چگونه ایجاد و منتشر میشود.
به نقل از: Usability.gov