نیازمندی های وب سایت لیستی از عملکردها، ظرفیت ها، یا ویژگی های مورد نیاز و نقشه ای برای ایجاد وب سایت است. چندین نوع نیازمندی میتواند در طول پروسه تعریف شود. این نیازمندی ها برای تمرکز و اولویت بندی نقشه در پروژه فراهم میشوند.
انواع نیازمندی ها
چندین نوع نیازمندی برای وب سایت وجود دارد. در سطح بالا، خیلی از آنها میتواند در یکی از گروه های زیر قرار بگیرند:
- نیازمندی های کسب و کار اهداف و مشکلاتی که ذینفع ها میخواند با ایجاد پروژه آنرا حل کنند.
- نیازمندی های کاربری انتظارات کاربران و نحوه تعامل آنها با محصول را توصیف میکند. از فیچرها، عملکردها، و محتوای توصیف شده در سناریو استفاده کنید تا نیازمندی ها را توسعه دهید. سناریوهای کاربری باید تسک هایی که کاربران شما میخواهند در وب سایت شما انجام دهند را مشخص کند.
- نیازمندی های عملکرد مشخص میکند که محصول شما باید چگونه رفتار کند. همچنین باید مشخص کند که برای توسعه به چه چیزهایی نیاز دارد.
- نیازمندی های کیفیت خدمات مشخص میکند برای تاثیرگذار بودن باید کدام یک از ویژگی های محصول باقی بماند.
- نیازمندی های پیاده سازی تغییرات در پروسه، نقش های تیم، تغییر یا ارتقا سیستم، و غیره را مشخص میکند.
استفاده از نیازمندی های وب سایت
نیازمندی های وب سایت تنها به شما میگوید که وب سایت شما باید چه چیزهایی باید داشته باشد و به کاربران اجازه چه کاری را میدهد. توجه داشته باشید که نیازمندی ها قرار نیست به شما بگویند که چگونه یک سایت را طراحی یا پیاده سازی کنید تا آن فیچرها، عملکردها، و محتوا را بدست بیاورید.
مشخصات نیازمندی های قوی
نیازمندی ها میتوانند با یک عبارت ساده شروع شوند که به ما بگویند سایت باید چه چیزهایی داشته باشد یا به کاربران اجازه دهد که چه کارهایی را انجام دهند ولی زمانی که وارد پروسه شوید طولانی تر شوند. جمع آوری نیازمندی ها میتواند پیچیده باشند اما به موفق شدن پروژه کمک میکند. موارد زیر مشخصات نیازمندی های قوی را مشخص کرده اند. آنها باید:
- دو نیاز متماز را مشخص کند، آنها را با هم یکی نکند
- کامل و فکر شده باشد
- براساس اهداف مشخص شده در سیاست گذاری و نمودارها استوا و الویت بندی شده باشد
- در طول آزمایش قابل بازبینی باشد
مطالعه بیشتر: رابط کاربری یا UI چیست
مطالعه بیشتر: راز طراحی رابط کاربری موفق
به نقل از: usability.gov