ارزیابی رابطه کاربری یا همان طراحی UI تبدیل به یک مهارت مهم شده است. ممکن است در طول کار خود درگیر طرح های تکنولوژی اطلاعات شوید و در طول پروژه، رابطه کاربری را نقد کنید.
دو تکنیک اصلی برای تست رابطه کاربری وجود دارد: 1. ارزیابی تجربی (تست گرفتن از کاربران واقعی) و 2. ارزیابی اکتشافی (تست براساس اصول و قواعد). با اینکه ارزیابی تجربی بهترین تکنیک محسوب میشود اما ارزیابی اکتشافی نیز مهم و لازم است.
قواعد ارزیابی اکتشافی در طول زمان و با آزمون و خطا مشخص شده است. برای مثال، زمانی که شطرنج بازی میکنید، بهتر است برای شروع از حرکات پیش فرض استفاده کنید. این حرکات در طول زمان مشخص شده است که برای شروع در بازی شطرنج مفید هستند.
در طراحی رابطه کاربری یا همان طراحی UI، یکی از رایج ترین لیست ها لیست ابتکارات ده گانه ژاکوب نیلسون است.
لیست ابتکارات ده گانه در ارزیابی طراحی رابطه کاربری
- قابلیت دیده شدن وضعیت سیستم (سیستم باید همواره کاربر را در مورد روند خود، آگاه کند. برای مثال، پروسه انتقال فایل.)
- تشبیهات که برای کاربر آشنا باشد.)
- کنترل و آزادی عمل کاربر (کاربر قابلیت undo و redo را داشته باشد. کاربر توانایی override سیستم را داشته باشد.)
- با ثبات و استاندارد (کاربران نباید با دیدن کلمات، وضعیت ها، یا اکشن های متفاوتی که همه یک کار را انجام میدهند گیج شود.)
- جلوگیری از بروز خطا (از رخ دادن خطا در اولین برخورد کاربر با سیستم ممانعت شود. پیش بینی های لازم نسبت به ورودهای مختلف کاربر درنظر گرفته شود.)
- شناسایی بجای یادآوری (اشیا، اکشن ها، و تنظیمات قابل رویت باشد. نویگیشن قابل دیدن باشد و به راحتی بتوان به عقب برگشت و یا به صفحه اصلی رفت و یا خارج شد.)
- انعطاف پذیری و کاربردی بودن (تعامل را برای کاربران حرفه ای بصورت تصاعدی بالا ببرد. کاربران حرفه ای ترجیح میدهند کلیک های کمتر همراه با اطلاعات زیاد و انعظاف زیاد در شیوه ها باشد، درحالی که کاربران تازه کار ترجیح میدهند بصورت گام به گام و با اطلاعات کم تر حرکت کنند.)
- طراحی زیبا و مینیمالیستی (دیالوگ ها نباید اطلاعات نامرتبط و غیر ضرروری را داشته باشند. به عبارت دیگر، تنها اطلاعاتی را که مورد نیاز است را نمایش دهید، اطلاعات غیر ضروری را در پنجره دوم نمایش دهید.)
- خطاها را مدیریت کنید (پیام های خطا باید به زبان ساده بیان شود، مشکل را به شکل دقیق بیان کنند و راه حل ارائه دهند.)
- فراهم کردن راهنما (از prompt و راهنما برای تسک ها استفاده کنید و جستجو را تسهیل کنید.)
بکارگیری شیوه اکتشافی در طراحی UI
تاثیرات شیوه اکتشافی به نوع استفاده بستگی دارد.
برای مثال، رابط کاربری میتواند کاملا با ثبات نباشد (برای مثال، جایگاه دکمه میتواند در بخش های مختلف UI متفاوت باشد)، اگر کاربران متفاوتی به بخش های متفاوت میروند تاثیر آن میتواند کم باشد ولی اگر کاربران یکسان به بخش های مختلف میروند تاثیر آن زیاد خوهد بود.
متعاقبا، کار درستی نیست UI را تنها براساس قوانین اکتشافی ارزیابی کنیم، زیرا تاثیر هر یک از این قوانین به محتوایی که مورد استفاده قرار میگیرد بستگی دارد. برای مثال، اشتباه است که بگوییم وب سایت CNN حدود 75% قوانین را رعایت کرده است در حالی که وب سایت New York Time حدود 88% را رعایت کرده است.
- قبل از استفاده از قوانین اکتشافی، لازم است تا فهم صحیح از کاربران و تسک داشته باشید. فهم صحیح از کاربران به معنای این است که چقدر کاربر با سایت کار میکند (در طول عمرش یکبار و یا هر روز)، آشنایی با تکنولوژی، سن هر جنس، تحصیلات و غیره. تعریف فهم صحیح از تسک به معنای این است که هدف اصلی کاربر چیست . هدف ثانویه، متد ها و تکرار آنها چقدر است (جستجوی کلمات در موتورهای جستجو ).
- سه تا پنج ارزیاب مستقل داشته باشید تا لیست اکتشافی را بررسی کنند. هریک از آنان رابط کاربری را یک تا دو ساعت مستقلا ارزیابی میکنند.
- یافته ها را باهم به اشتراک بگذارید و مشکلات بزرگ و خرد را ارزیابی کنید. مشکلات بزرگ باعث میشود تا کاربر نتواند کار کند درحالی که مشکلات کوچک میتواندزیبایی سایت را تحت تاثیر قرار دهند.
به نقل از: cognitivegroup