خلاصه: تجربه کاربری تمامی جنبه های تعاملی کاربر با شرکت، خدمات شرکت و محصول را در بر میگیرد.
در طراحی تجربه کاربری اولین مساله که باید به آن توجه کرد درک نیاز دقیق مشتری است. دومین مساله سادگی و زیبایی است، که باعث میشود داشتن و استفاده از محصول را لذتبخش کند. تجربه کاربری صحیح فراتر از آن چیزی است که مشتری میگوید میخواهد، و یا فراهم کردن فیچرهای خاص است. برای رسیدن به تجربه کاربری با کیفیت، باید یکپارچگی در ترکیب انواع خدمات مانند مهندسی، بازاریابی، گرافیک، و طراحی صنعتی و رابط کاربری وجود داشته باشد.
البته باید توجه کنید که بین طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری تفاوت وجود دارد. البته طراحی رابط کاربری نیز بخش مهمی از روند طراحی محسوب میشود. برای مثال وب سایت نقد فیلم را درنظر بگیرید. حتی اگر طراحی رابط کاربی این وبسایت در یافتن فیلم عالی باشد، اگر در دیتابیس ما تنها فیلم های شرکتهای فیلم سازی بزرگ را در خود داشته باشد تجربه کاربری برای فردی که به دنبال فیلم های مستقل و کوچک است ضعیف خواهد بود.
همچنین ما باید بین تجربه کاربری و کاربردپذیری تمایز قایل شویم: کاربردپذیری ویژگی کیفی رابط کاربری میباشد و شامل این موضوع است که آیا سیستم به راحتی قابل فهم است، و یا به راحتی استفاده میشود و این قبیل چیزها. مجددا، خیلی مهم است و تجربه کاربری مفهومی وسیع تر است.
مطالعه بیشتر: رابط کاربری یا UI چیست
مطالعه بیشتر: تجربه کاربری: شناخت کاربران اهمیت دارد
مطالعه بیشتر: طراحی تجربه کاربری: ساده و قابل استفاده
مطالعه بیشتر: طراحی تجربه کاربری: طراحی برای استفاده کاربران
مطالعه بیشتر: طراحی تجربه کاربری
مطالعه بیشتر: تفاوت طراح تجربه کاربری با کارشناس تجربه کاربری در چیست؟
نویسندگان این مقاله: Don Norman و Jakob Nielsen
به نقل از: Nielsen Norman Group
دیدگاهها