شناخت کاربران در طراحی تجربه کاربری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در طراحی تجربه کاربری هنگامی که صحبت از سادگی میشود میتوان کاربران را در مواجهه با یک محصول یا خدمت به سه گروه تقسیم کرد.
طراحی تجربه کاربری: ساده و قابل استفاده
کارشناسان: کارشناسان از اینکه محصول یا خدمت تازه ای را کشف کنند لذت میبرند. آنها خواهان دیدن تکنولوژی های تازه هستند بطوری که برای شناخت و کشف محصول تازه زمان میگذارند. البته توجه داشته باشید که تعداد این دسته کاربران کم هستند.
سازش پذیران: گروه بعدی گروه سازش پذیران می باشد. این گروه احتمالا از محصول یا خدمتی مشابه استفاده کرده اند. این گروه علاقه دارند تا از محصول یا خدمتی به نسبت پیچیده استفاده کنند اما دوست ندارند که آن محصول یا خدمت کاملا برای آنها تازه باشد. تحمل این گروه برای یادگیری بسیار کم است.
جریان اصلی: اکثر کاربران یک محصول یا خدمت جریان اصلی نام دارد. آنها از تکنولوژی بخاطر خود آن استفاده نمیکنند بلکه برای این منظور استفاده میکنند تا کار آنها انجام شود. آنها از ویژگی های کمی استفاده میکنند و هرگز دانش خود را نسبت به محصول یا خدمتی که از آن استفاده میکنند افزایش نمیدهند.
لازم به ذکر است که هرگز استفاده از تکنولوژی باعث نمیشود تا فردی از یک گروه به گروه بالاتر حرکت کند. بنابراین در طراحی تجربه کاربری باید گروه سوم را هدف قرار داد زیرا این گروه اکثر کاربران محصول یا خدمت شما را تشکیل میدهد.
به نقل از: گیلز کولبورن